سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شارژ ایرانسل

فال حافظ


دوشنبه 87/5/14
م : ن : سید مهدی آقامیری نظر

رسوائی بنی أمیه در برخی از آیات و روایات

بسم الله الرحمن الرحیم

و با عرض سلام 

در اینجا سزاوار است از باب یاد آوری ، به نقل فقط بعضی از آیات و روایاتی که در مورد « بنی امیه » وارد شده است بپردازیم به امید آنکه موجب بصیرت بیشتر نسبت به این دودمان پلید گردد .

و باز به امید آنکه این آیات و روایات با چشم باز و عقل هشیار ، و به دور از پوشش تعصبیتِ جهل آور خوانده شوند.

و از شما تقاضا میکنم به اسناد ارائه داده شده مراجعه فرمائید:

آیه اول:

وَ إِذْ قُلْنا لَکَ إِنَّ رَبَّکَ أَحاطَ بِالنَّاسِ وَ ما جَعَلْنَا الرُّؤْیَا الَّتِی أَرَیْناکَ إِلاَّ فِتْنَةً لِلنَّاسِ وَ الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِی الْقُرْآنِ وَ نُخَوِّفُهُمْ فَما یَزِیدُهُمْ إِلاَّ طُغْیاناً کَبِیراً (60)

ترجمه:

به یاد آور زمانى را که به تو گفتیم پروردگارت احاطه کامل به مردم دارد (و از وضعشان کاملا آگاه است) ما آن رؤیایى را به تو نشان دادیم فقط براى آزمایش مردم بود، همچنین شجره ملعونه را که در قرآن ذکر کرده‏ایم، ما آنها را تخویف (و انذار) مى‏کنیم اما جز بر طغیانشان افزوده نمى‏شود.

برخی از روایاتی که ذیل این آیه شریفه وارد شده است:

1- أخرج إبن مردویه عن الحسین بن علی(ع) أن رسول الله(ص) أصبح و هو مهموم، فقیل ما لک یا رسول الله؟ فقال: « إنی اُریت فی المنام کأن بنی أمیه یتعاورون منبری هذا فقیل یا رسول الله لاتهتم فإنها دنیا تنالهم ، فأنزل الله « ما جعلنا الرؤیا التی أریناک إلا فتنة للناس ».

الدرالمنثور ، جلاالدین سیوطی؛ ج4، ص191.

ابن مردویه از حسین بن علی(ع) روایت کرده است که رسول الله(ص) روزی اندوهگین و غمناک بود پرسیده شد ای رسول خدا چه شده است؟ فرمود: در خواب دیدم که بنی أمیه پشت بر پشت بر منبرم بالا می روند (کنایه از تصرف و غصب مقام خلافت الهی).

2- أخرج إبن أبی حاتم و إبن مردویه و البیهقی فی (الدلائل) و إبن عساکر عن سعید بن المسیب قال رأی رسول الله(ص) بنی أمیة علی المنابر و فساءه ذلک فأوحی الله إلیه إنما هی دنیا أعطوها فقرت عینه و هی قوله: « ما جعلنا الرؤیا التی أریناک الا فتنة للناس ». یعنی ، بلاء للناس.

همان مدرک.

ابن ابی حاتم و ابن مردویه و بیهقی در دلائل و ابن عساکر از سعید بن مسیب روایت کرده اند که رسول خدا(ص) بنی امیه را بر منابر دید ، همین امر در وجود پیامبر(ص) ایجاد ناراحتی کرد ، پس خداوند به ایشان وحی کرد که (ناراحت مباش) اینها چیزی جز دنیا نیست که به آنان داده شده است. سپس پیامبر(ص) مسرور گشت. و این تفسیر آیهء « و ما جعلنا الرؤیا التی أریناک إالا فتنة للناس».

3- أخرج ابن جریر عن سهل بن سعد رضی الله عنه قال رأی رسول الله(ص) بنی فلان ینزون علی منبره نزو القردة فساءه ذلک . فما استجمع ضاحکا حتی مات و أنزل الله : « و ما جعلنا الرؤیا التی أریناک فتنة للناس ».

همان . و تفسیر طبری؛ ج 15 ، ص 77.

ابن جریر از سهل بن سعد روایت کرده است که پیامبر(ص) گروهی را – بنی فلان – در خواب دید که بر منبرش همجون بالا رفتن میمونها بالا می روند پس بسیار ناراحت شد و تا زنده بود کسی او را خندان ندید خداوند تعالی این آیه را فرستاد: « و ما جعلنا الرؤیا التی أریناک ... ».

4- أخرج إبن أبی حاتم عن یعلی بن مرة قالک رسول الله(ص) « أریت بنی أمیة علی منابر الأرض و سیتملکونکم فتجدونهم أرباب سوء ». و اهتم رسول الله(ص) لذلک فأنزل الله « و ما جعلنا الرؤیا التی أریناک إلا فتنة للناس ».

الدرالمنثور؛ ج4 ، ص191 . مسند أبی یعلی؛  ج 11 ، ص 348 . نهج البلاغه ابن ابی الحدید؛ ج9 ، ص 219 و 220. تفسیرثعلبی؛ ج6 ، ص 111. تفسیرالرازی؛  ج20 ، ص 236. تفسیر القرطبی؛ ج10 ، ص 283 . تفسیر ابن کثیر؛ ج3 ، ص 52 . تاریخ الاسلام؛ الذهبی؛ ج3 ، ص 366.

ابن ابی حاتم از یعلی بن مره روایت می کند که رسول الله(ص) فرمود: « بنی امیه را بر فراز منابر زمین دیدم و آنها بر شما حکومت می کنند ، در حالی که آنها را مالکان ظالمان و بد می یابید ».

آلوسی نیز در تفسیر این آیه چنین می گوید: « و معنی جعل ذلک فتنة للناس جعله و مختبرا و بذلک فسره إبن المسیب و کان هذا بالنسبة إلی خلفائهم الذین فعلوا ما فعلوا و عدلوا عن سنن الحق و ما عدلوا و ما بعده بالنسبة إلی ما عدا خلفائهم منهم ممن کان عندهم عاملا و للخبائث عاملا أو ممن کان من أعوانهم کیفما کان و یحتمل أن یکون المراد ما جعلنا خلافتهم ........ تا آخر کلام ایشان .

تفسیر آلوسی؛ ج 15، ص 107.

ترجمه: اینکه این امر برای مردم به عنوان فتنه قرار داده شد به این معناست که برای آنان آزمایش و بلاء قلمداد شد و به همین معنا ابن مسیب تفسیر کرده است، و این مسئله بیان کننده احوال خلفای آنان است که هر چه خواستند کردند و از حق عدول کردند و ذیل آیه می فرماید: « نخوفهم ... » منظور عمال آنان است از بنی أمیه یا غیربنی أمیه . البته احتمال دارد که مراد خلافت آنان باشد یعنی خلافت آنان منشأ آزمایش مردم شد و ضمیر « نخوفهم » به همان خلفاء بازگشت کند به این اعتبار که مراد از آن خلفاء بنی امیه است ، و البته آیهء شریفه آنها را مورد لعن قرار می دهد؛ چرا که هر چه خواستند کردند خون های افراد بی گناه را حلال کردند؛ اعمال منافی عفت انجام دادند ؛ اموال را غصب نمودند؛ حق افراد را به زور باز ستاندند ؛ احکام الهی را بر طبق خواسته خود تغییر دادند و موارد بسیار از این جرائم و قبائح که قابل فراموشی نیست. به هر جهت ، لعن ایشان به صورت خاص همانگونه که شیعه معتقد است یا به نحو عام در قرآن وارد شده است. خدای تعالی می فرماید. « به راستی کسانی که خدا و رسولش را اذیت نمودند لعن خداوند در دنیا و آخرت برایشان باشد ». و در جای دیگر می فرماید: « باید به ایشان گفت اگر تصدیق نکنید انتظار جز این از شما نمی رود که در زمین ساد راه انداخته رحم خود را قطع کنید اینان کسانی هستند که خدا لعنتشان کرده و کر و کورشان ساخته است ، و آیات دیگر ....





   1   2   3   4      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز